sábado, 25 de junio de 2011

Xoan Manuel Pintos y el Corpus de Pontevedra


Como el ayuntamiento de Pontevedra celebra este año el bicentenario del nacimiento del escritor del Rexurdimento, Xoan Manuel Pintos (1811-1876), traemos a colación pues , ya que el concello no lo hace, algunos de sus textos relacionados con la festividad del Corpus en Pontevedra.

De entrada advertiremos que gracias a que Pintos traduce del latín al gallego, el célebre “Carmen Patrium”, del jesuita desterrado Padre Amoedo Carballo, allá por el año 1787, podemos conocer como era la procesión pontevedresa, por aquel tiempo. “...Pero digamos ora algunha cousa / daquela festa grande do unigénito / que en Pontevedra día de Corpus Cristi / se fai con pompa e gran regalamento...” y acto seguido nos cuenta como aparecen en el cortejo procesional elementos alegóricos como la Coca, la Nao, los choqueiros, o las Penlas, aquellos danzantes que todavía se conservan en Redondela.

¡ Da gusto ver nos tempros e nas calles / da festa os santos muitos e ben feitos / tamben compostos e con tanta alhaje / de prata e de ouro e pedrería cheos!.

Hasta aquí la aportación del siglo XVIII, recuperada por Xoan Manuel Pintos.

Pero es que este autor del Rexurdimento también tiene su propia versión lírica del cortejo gremial de santos pontevedreses. Así, gracias a él intuimos como era la procesión del Corpus en las primeras décadas del siglo XIX:

¿Vosté sabe que fixeno

as xeneraciós pasadas,

entre nós, catorce gremios

de Santos e mais de Santas?

O primeiro é San Cristovo,

dos muiñeiros, ¡Pinchapava!

Santa Catriña, os da agulla,

e Apóstoles, rapabarbas.

Santispirtus, toneleiros,

Trinidá, a xente ordenada,

labregos, Santa Lucía

e os escribanos, a Branca.

San Miguel é defensore

da xente matriculada,

San Xulián dos da subela,

San Antonio dos da tralla,

San Mauro dos cordoeiros,

San Xoán dos da obra branca,

San Nicolao dos da forxa

e, do comerzo, o da banda,

santo mártir que anda encouro,

coas frechas atravesadas

sin dor arredor do corpo

naquelas carniñas brancas”.

Tenía razón Rafael Landín cuando afirmaba aquello de que “el Corpus era nuestra mejor tradición”.

1 comentario:

  1. Procesión de traballadores presidida pola mariñeiro máis vello co Teucro na man e as gaitas tocando a Marcha do Corpus, a peza tradicional máis antiga das conservadas a carón da marcha do antigo reino de Galicia. E estes do BNG sen enterarse... o despotismo iletrado goberna Pontevedra...

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